صحبت کردن و فروختن کالا و خدمات با کاربرد تلفن، یک هنر است و از زمانی که تلفن ها به این شکل در تمامی خانه ها به عنوان یک عضو جدایی ناپذیر پذیرفته شدند، پدید آمد. امروزه به این هنر بازاریابی تلفنی می گویند. بازاریابی تلفنی به صورت خلاصه فروختن محصولات و خدمات با به کارگیری تلفن مستقیم به مشتریان تعریف می شود.

متأسفانه بسیاری از شرکت ها به انگیزه ندانستن اصول بازاریابی تلفنی، از شیوه های اشتباه استفاده می کنند و به جای اینکه کالا و خدمات خود را بفروشند، اغلب مایه رنجش فرد پشت تلفن و حتی کینه از برند و فروشگاه می شوند؛ مثال بارز آن تماس بد موقع راز ظهر است که یک کارمند خانم با لحن خیلی سرد و سریع تنها به دنبال فروختن کالا است.

امروزه، بازاریابی تلفنی یا تله مارکتینگ ما فوق فروش رفته و بسیاری از شرکت های بزرگ از آن به ابزاری برای به دست آوردن نظرسنجی مستقیم و تخمین اوضاع بازار استفاده می کنند؛ ولی مهم ترین نکته در این نوع بازاریابی این است که بدانیم پشت تلفن قرار است که چه بگوییم و با چه کسی گفتگو می کنیم؛ به عبارتی دیگر هدف داشته باشیم. بهترین مسیر برای مدیریت این مسئله، نوشتن متن بازاریابی تلفنی یا همان اسکریپت است و در آن نکات را پیش و در حین گفتگو را بنویسیم تا به نتیجه بهتری دست پیدا کنیم.

نمونه متن مکالمه بازاریابی تلفنی

در این نوشتار ما منظور داریم الی به شما بگوییم که چه مواردی را در نگارش متن بازاریابی تلفنی باید رعایت کنید تا باعث فروش صد درصد محصولات و خدماتتان با به کارگیری تلفن شود.

متن بازاریابی تلفنی یا اسکریپت چیست؟
منظور ما از متن بازاریابی تلفنی، یعنی متن و جملاتی خاصی است که شما باید پشت تلفن برای دست یابی به فروش اغلب کاربرد کنید؛ البته اسکریپت شما فقط دربرگیرنده جمله نیست، بلکه اغلب شامل نکاتی است که شما برای محصولات و خدمات خود از قبل نوشته اید و بسته به موقعیت آن را به پیشه می برید.

چرا باید متن بازاریابی تلفنی را از قبل برای خویش بنویسیم؟
مهم ترین علت شکست بازاریابان تلفنی در فروش محصولات و خدمات خود، نداشتن هدف است. بسیاری از بازاریابان بدون اینکه بدانند با چه کسی تماس می گیرند و از پیش به رسیدگی حرفه کاری او بپردازند که آیا آن ها به این محصول دربایستن دارند یا خیر، هنگامی که طرف مقابل گوشی را برداشت خیلی تند و سریع خود را شناسایی کرده و محصولات خویش را معرفی کنند و حتی در مواقع اصرار برای خرید می کنند. این نوع تلفن کردن بدون منظور نه فقط به فروش ختم نمی شود، بلکه مایه تخریب برند یا فروشگاه شما هم خواهد شد.

نوشتن متن بازاریابی می تواند باعث:

انسجام فکری شما در اثناء گفتگو کردن با مشتری شود.
تلفن شما هدفمندتر می کند.
باعث صرفه جویی در وقت می شود؛ یعنی دیگر نیازی نیست الی برای ذکر استجابت مناسب یا پیدا کردن اطلاعات به دنبال پاسخ باشید.
نرخ فروش شما را افزایش خواهد داد.


اصول نوشتن متن بازاریابی تلفنی چیست؟
نوشتن متن بازاریابی تلفنی شامل اصول و تکنیک هایی است که هر بازاریاب برای این که بتواند فروش اکثریت داشته باشد، باید آن ها را رعایت کند؛ ولی پیش از این که اصول نوشتن متن بازاریابی تلفنی را ذکر کنیم، بهتر است که در نخست با سه تقسیم متن این گونه مارکتینگ آشنا شویم.

سه دسته متن بازاریابی تلفنی
یک بازاریاب پیش از آغاز باید سه کاغذ و یک اتوماتیک در هر تماس به اتفاق خود داشته باشد. در کاغذ اول باید جملاتی را که در هر موقعیت می تواند به کار ببرد، بنویسد. این جملات می تواند شامل:

چگونگی معرفی خود
روش های سلام و خداحافظی کردن
چگونگی معرفی نمونه کارها یا کارهای مشابه
گرفتن عدد تلفن یا آدرس
برای مثال یک بازاریاب می تواند جمله های زیر را روی کاغذ نخست خود بنویسد:

با درود من فراتی هستم. می توان چند لحظه وقتتان را بگیرم.
با سلام من فراتی هستم. من با خانم عسگری تماس گرفتم درسته؟
با سلام من فراتی هستم، شرکت من در زمینهٔ تولید پارچه تکاپو می کند و پژوهش کردم که شما مزون دار هستید و گفتم بتوانیم همکاری کنیم.
ببخشید می توانم شماره ای از شما داشته باشم که عکس های اکثریت از نمونه کارها را بفرستم.
دو نکته مهم:

هر جمله بسته به موقعیت خود باید باره استفاده قرار بگیرد. اگر جمله ای اغلب مخاطبان را ناراحت می کرد، آن را از لیست خویش حذف کنید.
در اینترنت و دیگر کتاب های بازاریابی تلفنی جست وجو کرده و جملاتی که کسان موفق این حوزه در صحبت خویش به پیشه می برند را به لیست خویش اضافه کنید.
اول شامل نکاتی و ویژگی هایی از محصولات و خدماتی است که بازاریاب باید در خصوص محصولات بداند. بازاریاب باید بداند محصولی را که قرار است به فروش برساند چیست و چه ویژگی هایی را دارد الی اگر مشتری پشت تلفن از او سؤالی پرسید هاج و واج نماند و او را معطل پاسخ نکند. یک پاسخ نمی دانم بس است لغایت اعتماد شخص نسبت به محصول شما از ببرد.

ویژگی هایی از یک محصول که باید بازاریاب بنویسد:

اسم کامل محصول
برای چه هدفی بهره گیری می شود و چه سازمان یا افرادی خریدار آن هستند
قیمت دقیق
ویژگی های ساختاری آن همانند سنه ساخت، رنگ، مشخصات فنی
محصولات مشابه
تخفیف های ویژه
دوم شامل سؤالاتی است که مشتری پشت تلفن از شما می پرسد یا نکاتی است که او ذکر می کند. برای نمونه اگر مشتری شما شرایط خاصی در خرید داشت مثل خرید قسطی یا بیچارگی به رنگ خاص، آن را در کاغذ سوم یادداشت کنید. در ضمن سوا لاتی را که آن ها اغلب پشت تلفن می پرسند را یادداشت کرده و به دیگر کاغذها انتقال دهید.

نکاتی برای اصول نگارش یک متن عالی برای بازاریابی تلفنی
هدف داشته باشید
هدف اولین مرحله در نوشتن است. بدون منظور متنی را نوشتن، در نهایت چند جمله پس وپیش را خواهید داشت که هیچ معنایی ندارند و در پایان وقت خویش را گرفته اید. این مسئله در نوشتن متن های تبلیغاتی به اخص تله مارکتینگ اهمیت زیادی دارد؛ ولی برای تعیین قصد نگارش چنین متنی چه نکاتی را باید رعایت کنیم:

شغل شما چیست؟ پیمان است که چه چیزی را بفروشید؟ ویژگی های فرآورده چیست؟
مشتریان احتمالی شما چه کسانی هستند؟ آن ها در چه حوزه کاری کار و جنبش می کنند؟
ویژگی مشتریان شما چیست؟ این ویژگی دربرگیرنده سن، جنسیت، لحن صحبت و فضا فروشگاه های آن ها است.
به چه چهره کار و جنبش می کنند؟ خرده فروش هستند یا عمده؟ پرداختی آن ها به صورت نقدی است یا چک؟
شما به چه منظور تماس می گیرید؟ آیا پیمان است که خدمات یا محصولی را به فروش برسانید یا به دنبال اخذ عقیده آن ها هستید؟
ویژگی های اخلاقی مشتریان خود را تعیین کنید
شما این ویژگی را یک بار در منظور خود تعیین کرده اید؛ اما باید به صورت دقیق تر به بررسی آن بپردازید. شما باید بدانید زمانی که با مشتری تماس می گیرید، چه ویژگی اخلاقی دارد و با چه لحنی باید با آن ها صحبت کرد.

برای مثال اگر مشتریان اغلب بانو هستند، نباید خیلی خشک یا با حالتی گفتگو کنید که آن ها اندیشه کنند شما مزاحم هستید یا منظور برپایی دوستی از این طریق را دارید. در عقیده اخذ این ویژگی به شما کمک می کند الی بدانید که کدام جملات را نباید در متن بازاریابی تلفنی بنویسید و کدام را باید بنویسید.

به صورت اتوماتیک ننویسید
نه شما ربات هستید و نه مشتری شما شنونده رادیو یا تلویزیون که باید یک لحن خاصی را بشنود. در شروع مکالمه بهتر است که اول خویش را شناسایی و سپس هدف خویش را ذکر کرده و سپس فرمان بدهید لغایت شخص پشت تلفن، بستگی را پیوستگی دهد.

چند متن گوناگون برای آغاز بنویسید و آن ها را بسته به موقعیت های مختلف استفاده کنید. در نگارش و صحبت کردن انعطاف پذیر باشید و گوینده محض نباشید. دستور بدهید که اغلب شخص پشت تلفن صحبت کند لغایت شما.

سؤالات مختلف را بنویسید و آن ها را بپرسید
شما تا سؤالی از مشتری خویش نپرسید، دربایستن او را نخواهید فهمید. در ظاهر کل مشتری ها یک بیچارگی دارند؛ اما در جزئیات دویی دارند. سؤالات گوناگون را بنویسید و آن ها را بسته به موقعیت از آن ها بپرسید.

فهرست بندی کنید
ابتدا لیستی از تمامی مشتریان خود جاسازی کرده و آن ها را دسته بندی کنید. دسته بندی آن ها بر پای بست، جنسیت، محل فعالیت، سن، نوع فروش، برآورد میزان درآمد باشد. این لیست به شما کمک می کند تا بهتر بتوانید نحوه نگارش جملات و گونه گفتگو کردن با فرد پشت تلفن را مدیریت کنید و به نوعی هماهنگی فکری داشته باشید.

برای هر استجابت احتمالی یک جواب بنویسید
شما ممکن است که پاسخ های متفاوت را از کسان پشت تلفن بشنوید. در اکثر مواقع، این پاسخ ها یکسان هستند. پس برای هر موقعیت چند جواب بنویسید و بسته به شرایط کاربرد کنید. البته توصیه می شود برای زمانی که پذیرش شخص به چهره قاطع نه است، به هیچگونه گفتگو خویش را ادامه ندهید و با ارج تلفن را قطع کنید.

نکات را بنویسید
نکاتی را که در هنگام صحبت با مشتری برمی خورید را یادداشت کنید. این نکات ممکن است شامل سؤال، نیاز او، نکته جدید در خصوص شغل شما، نظر، انتقاد و . باشد.

برای هر شخص یک متن بنویسید
اشخاص لحن های مختلفی دارند و گونه صحبتی که شما با یک نفر دارید، شدنی است برای شخصی دیگر نوعی بی احترامی به عقیده بیاید؛ همچنین هر گونه کسب وکار حائز لحن صحبت کردن ویژه به خویش است.

مراقب جملات یا کلمه ها باشید
بعضی جملات شدنی است که از نظر شما ایرادی نداشته باشد؛ ولی برای اشخاصی که در یک ایالت یا شهر دیگر زندگی می کنند، معنای متفاوتی بدهد. برای همین قبل از اینکه تماس خود را آغاز کنید، یک بار آن را برای خویش بخوانید و کلمات یا جملاتی که در معنای آن شک دارید و ممکن است که معنای متفاوتی و نامناسبی هم داشته باشد را حذف کنید.

روی مزایا تأکید کنید
در نوشتن متن بازاریابی تلفنی اغلب بر مزایای محصول خویش تأکید کنید. در ضمن مثال های کاربردی را به کار ببرید که مزیت های آن بیشتر به چشم بیاید. برای این شغل باید از قبل نیازهای مشتریان خویش را پیدا کرده و با تأکید بر اینکه این فرآورده یا خدمات احتیاج شما را رفع می کند، به تعقیب فروش آن ها باشید.

اطلاعات اصلی را بنویسید
تمامی اطلاعات اصلی و مهمی را که باید به افراد بدهید را از پیش روی کاغذ بنویسید و آن ها را بگویید. دقت داشته باشید که این اطلاعات اول باید بر پای بست، شرایط و نوع صحبت گفته شود و دوم اینکه بر آن هایی را که برای مشتری شما حیاتی است، تأکید اکثریت کنید.

اطلاعات باران نکنید
مشتریان خویش را با اطلاعات خفه نکنید. شما نباید در همان نخست همگی اطلاعات را ذکر کنید، بلکه باید روی آن هایی تأکید کنید که نیاز اصلی لیست شما است. اطلاعات بسیار باعث سردرگمی فرد شده و در برخی مواقع مایه انصراف خرید او می شود.

سرد ننویسید
بازاریابی تلفنی سرد، یعنی بازاریابی که در آن شما با لحن خیلی سرد و بی روح و به صورت ربات با فرد پشت تلفن صحبت کنید. شما پیمان نیست که نامه بنویسید، بلکه باید متنی را نوشتن کنید که فرد را ترغیب به ادامه گفتگو و در نهایت خرید کند.

سؤالات مؤدبانه را بنویسید
سوا لاتی را که شما از رفقا و نزدیکان خود می پرسید، حالت عامیانه دارد؛ ولی وقتی پیمان است که با شخصی پشت تلفن به منظور فروش و آشنایی صحبت کنید، باید آن ها را مؤدبانه بپرسید. برای مثال اگر پیمان است که عدد شخص را گرفته لغایت برای او نمونه کارها را ارسال کنید، به جای این که بگویید: <<خب بعد شمارتو بده، من برات عکس ها را ارسال کنم.>> باید بگویید:<<اگر امکان هست، من از راه تلگرام یا واتس آپ، عکس ها را برای شما ارسال کنم. بعد می توانم عدد موبایل شما را داشته باشم؟>>

چرا باید بنویسیم؟
با این حال، برخی از بازاریاب ها باز هم سؤال می پرسند که چه نیازی به نوشتن متن تبلیغاتی و گونه ها جملات و سؤالات به این شکل است؟ شما چه بسا همین الآن پاسخ هایی را در ذهن خود داشته باشید؛ ولی وقتی پشت تلفن در حال صحبت هستید، شدنی به خاطر انگیزه ها گوناگون مثل هول شدن، آن ها را فراموش کنید یا حواستان نباشد و جملات نامرتبط به کار ببرید. برای همین رهنمود می کنیم که متن بازاریابی تلفنی را از پیش یک بار بنویسید و آن را بارها تمرین کنید لغایت کامل مسلط شوید.

نتیجه گیری
بازاریابی تلفنی یک هنر اکتسابی است؛ یعنی هر کسی می تواند با مطالعه و تمرین بر آن چیره شود. مهم ترین نکته در بازاریابی تلفنی، شناخت مشتری و تعیین اینکه چه جملات و عباراتی را برای هرکدام باید به کار ببرید لغایت بتوانید به فروش دست پیدا کنید. برای همین از قبل باید یک متن بازاریابی تلفنی را جاسازی کرده و در آن جملات و عباراتی کلیدی را به هدف هدفمند کردن تلفن استفاده کنید. درواقع شما باید بدانید که پشت تلفن چگونه گفتگو کنید الی بتوانید نتیجه مد نظر خود دست پیدا کنید.

سازگاری آیفون های جدید با فناوری نسل پنجم قطعی شد

اصول درست بازاریابی تلفنی چیست؟ (به همراه فایل صوتی)

آیفون‌های بعدی بی‌سیم خواهند بود!

بازاریابی تلفنی چیست و چگونه در آن موفق شویم؟

آی‌پدهای اپل به تشخیص چهره مجهز می‌شوند

آموزش بازاریابی و فروش تلفنی (معرفی درس)

مقاوم شدن صفحه گوشی در برابر ۱۵ بار افتادن متوالی

ها ,بازاریابی ,متن ,تلفن ,تلفنی ,یک ,آن ها ,است که ,بازاریابی تلفنی ,متن بازاریابی ,پشت تلفن ,مکالمه بازاریابی تلفنی

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها


نرم افزار و اینستاگرام Kenneth's page telegramlinkchat tohid7788 bastamtv مطالب اینترنتی جزوه و کتاب goshino کاروفناوری پیرانشهر Melissa
دزدگ